El xalumeau és un curiós instrument de timbre similar a la flauta de bec però amb canya, que agradava moltíssim en el segle XVIII. Compositors tan importants com Telemann, Caldara, Vivaldi o Conti van escriure música per a aquest instrument i, fins i tot, l'emperador Josep I va voler escriure una ària per a soprano i xalumeau que s'inclouria en una òpera de M. Antonio Ziani. La bellesa del seu so va fer que s'anara perfeccionant i acabara donant pas al corno di bassetto i al clarinet. Molts dels compositors relacionats amb la cort de Viena van escriure obres per a aquest instrument, quasi sempre combinades amb la veu, un repertori de gran bellesa que en aquesta ocasió tindrem la sort de gaudir. El programa inclou la citada ària de Josep I d'Habsburg (1678-1711) «Tutto in pianto», a més de composicions de Giuseppe Porsile (1680-1750), Francesco Bartolomé Conti (1681-1732) i Antonio Caldara (1670-1736): un repertori de gran bellesa poc interpretat en sales de concert en l'actualitat i que mereix ser reivindicat.
Harmonia del Parnàs
Les entrades són gratuïtes i es repartiran (màxim dos entrades per persona) a partir de les 11 h en el vestíbul del museu
Sense entrada no es podrà acceder a la Sala d'Actes
Harmonia del Parnàs es dedica a interpretar obres anteriors a 1800 amb instruments i criteris històrics, partint de la investigació musicològica de manuscrits musicals de tot el món. Membre fundador de l'Associació GEMA (Grups Espanyols de Música Antiga), l'ensemble liderat per la musicòloga i clavecinista valenciana Marian Rosa Montagut, ha sigut convidat pels més importants festivals, institucions i auditoris nacionals i internacionals. Els seus concerts han sigut emesos per Televisió Espanyola, RNE, Xarxa Europea de Ràdio, Catalunya Ràdio, etc. El grup compta amb huit discos i està treballant en el seu pròxim llançament.
Marian Rosa Montagut, fundadora i directora d’Harmonia del Parnàs, inicia els seus estudis musicals en València, obtenint la titulació de piano en el Conservatori Superior Joaquín Rodrigo, estudis que compagina amb els universitaris, llicenciant-se en Filosofia per la Universitat de València. S'especialitza en música antiga i barroca, finalitzant els estudis superiors de clavecí amb J.L. González Uriol en el Conservatori Superior de Música de Saragossa. Paral·lelament, estudia clavecí i baix continu amb Albert Romaní i Eduard Martínez. És la directora del Centre d'Investigació i Difusió Musical TEMPUS.