El declivi del mascle americà
CINEMA A L'ESTIU
  • El declive del imperio americano (Denys Arcand, 1986)
    El declive del imperio americano (Denys Arcand, 1986)
Pel llargmetratge deambulen homes i dones que vivien situacions diferents. És evident que el film té molt de retrat generacional —si bé la seua tesi podria ser perfectament atemporal— i que el masculí és el flanc sobre el qual el director descarrega la major part de la seua artilleria crítica: aquest gran mascle americà —s’ha d’entendre: occidental— segur de si mateix i de les seues capacitats intel·lectuals, que no té cap inconvenient a fer compatible el compromís matrimonial amb l’excursionisme sexual periòdic. Les dones de la pel·lícula, en canvi, s’esforcen per desembarassar-se de la ruta marcada i busquen un itinerari emocional propi. Un camí personal en què la satisfacció del desig ocupa un lloc cada vegada més important. Amb aquest precedent de «Las invasiones bárbaras», el director va construir tot un clàssic del cinema independent que resisteix excel·lentment el pas del temps.
9/07/2018

Quasi tot el món coneix Las invasiones bárbaras (2003), però molta gent a la qual va sorprendre gratament aquesta apologia tardorenca de la vida i el seu desassossec desconeix que la pel·lícula era en realitat una seqüela d’El declive del imperio americano, un film del canadenc Denys Arcand que va desembocar en les sales de cine europees a mitjan dels anys huitanta i va causar una notable —i lloable— commoció entre els seus espectadors. I és que la cinta feia una vivisecció precisa del desordre amorós en què s’havia instal·lat, complits els quaranta anys, una generació que anys abans havia pretés canviar el món armada únicament amb la munició conceptual de l’última filosofia francesa i alemanya, des de Sartre a Marcuse, passant per Adorno, Foucault, Derrida i, per descomptat, Althusser.

Un dels grans encerts de la pel·lícula és aquesta particular mescla de cultura i barbàrie que destil·len tots els seus personatges, rematadament cultes i refinats en tot allò tocant als assumptes públics i profundament primitius i toscos en els seus comportaments més íntims

Perquè els protagonistes de la cinta són professors universitaris canadencs i francòfons. Precisament un dels grans encerts de la pel·lícula és aquesta particular mescla de cultura i barbàrie que destil·len tots els seus personatges, rematadament cultes i refinats en tot allò tocant als assumptes públics i profundament primitius i toscos en els seus comportaments més íntims. I és un dels grans encerts pel desconcert que provoca que els personatges mateixos no siguen conscients del desacord entre les seues paraules i els seus fets, la qual cosa en desacredita tots els nobles propòsits i evidencia la hipocresia en què estan tan còmodament instal·lats. Els protagonistes hauran sigut existencialistes, anticolonialistes, marxistes o estructuralistes al llarg de la seua vida, però en tot cas mai no van pretendre ser estoics —ni han suportat el dolor ni de bon tros s’han abstingut del plaer— ni s’han infligit a si mateixos aquella màxima de Mahatma Gandhi que afirmava que si vols canviar el món, comença per canviar-te a tu mateix. Un pensament que els pareixeria massa naïf i poc elaborat a ments tan sofisticades. Tot al contrari. Aquest grapat d’intel·lectuals s’entrega al plaer amb intrepidesa i sense el més mínim remordiment, per a acabar descobrint que, com va alertar Epictet quasi dos mil anys abans, el desig i la felicitat no poden viure junts.

Les dones de la pel·lícula, en canvi, s’esforcen per desembarassar-se de la ruta marcada i busquen un itinerari emocional propi. Un camí personal en què la satisfacció del desig ocupa un lloc cada vegada més important

Pel llargmetratge deambulen homes i dones que vivien situacions diferents. És evident que el film té molt de retrat generacional —si bé la seua tesi podria ser perfectament atemporal— i que el masculí és el flanc sobre el qual el director descarrega la major part de la seua artilleria crítica: aquest gran mascle americà —s’ha d’entendre: occidental— segur de si mateix i de les seues capacitats intel·lectuals, que no té cap inconvenient a fer compatible el compromís matrimonial amb l’excursionisme sexual periòdic. Les dones de la pel·lícula, en canvi, s’esforcen per desembarassar-se de la ruta marcada i busquen un itinerari emocional propi. Un camí personal en què la satisfacció del desig ocupa un lloc cada vegada més important. Recordem que això eren els anys huitanta, només deu anys després que Shere Hite publicara el seu polèmic estudi sobre la sexualitat femenina —destapant un altíssim grau d’insatisfacció— i trenta-dos anys abans que al Govern espanyol, per exemple, hi haguera més dones ministres que homes. Ara en sabem més, és cert. De fet ho sabem tot, però no podem fer-hi res. La pregunta és si, ara que som més conscients que no és tan fàcil canviar el món, també hem renunciat a canviar-nos a nosaltres mateixos. Potser ara som impotents, però més honestos. O potser tampoc.

Segueix-nos:
Subscriu-te al nostre butlletí:

Horari:
De dimarts a dissabtes:
de 10 a 14h. i de 16 a 20h.
Diumenges i festius:
de 10 a 20h.
Tarifes:
Exposició permanent:
Precisa de reserva prèvia
Informació i reserves:
Copyright©2017 MuVIM Quevedo 10 i Guillem de Castro 8 | 46001, València.  Tots els drets reservats
Site developed with Drupal